Vedtægter
Hammel Golf Klub – Mosevej 11b – 8450 Hammel
§ 1: Klubbens formål.
Klubbens navn er Hammel Golf Klub og dens hjemsted er Favrskov Kommune.
Klubbens formål er at etablere og forestå driften af en golfbane og organisere de dertil hørende idrætslige aktiviteter, således at klubbens medlemmer kan udøve golfspillet under de bedst mulige forhold.
Klubben er berettiget til, at oprette et eller flere selskaber, der forestår etablering og drift.
Klubben skal være medlem af Dansk Golf Union.
§ 2: Indmeldelse og udmeldelse.
Såvel passive som aktive medlemmer optages. Kun aktive medlemmer har ret til at spille på banen.
Indmeldelse sker skriftligt til bestyrelsen, som periodevis kan begrænse tilgangen af aktive medlemmer af kapacitetshensyn.
Udmeldelse eller overgang til en anden medlemskategori skal ske skriftligt med mindst en måneds varsel til udløbet af klubbens regnskabsår.
§ 3: Medlemskategorier, kontingent og indmeldelsesgebyr.
Kontingenter fastsættes af generalforsamlingen efter bestyrelsens indstilling og kan omfatte følgende medlemskategorier:
- Juniorer (under 18 år)
- Ung seniorer (18-25 år)
- Seniorer (26-67 år)
- Pensionister (over 67 år)
- Langdistancemedlemmer
- Prøvemedlemmer
- Passive
- Par 3 bane medlemskab
Ved optagelse i klubben betaler alle medlemmer, bortset fra juniorer, et indmeldelsesgebyr, hvis størrelse fastsættes af generalforsamlingen. Ved overgang fra junior til ung senior, betales 1/3 indmeldelsesgebyr. Ved overgang fra ung senior til senior betales 2/3 af det aktuelle indmeldelsesgebyr.
Passive medlemmer, som tidligere har været aktive medlemmer, kan overgå til aktivt medlemskab uden betaling af nyt indmeldelsesgebyr.
Det af medlemmerne betalte indmeldelsesgebyr kan ikke forlanges tilbagebetalt ved ophør af medlemskab.
Indmeldelsesgebyr og kontingent opkræves ved bestyrelsens foranstaltning.
Kontingentrestance ud over 1 måned efter forfaldstidspunkt medfører eksklusion, med mindre bestyrelsen finder rimelig grund til at dispensere herfra.
Genoptagelse af medlemskab kan første ske, når hele restancen er betalt.
Bestyrelsen er endvidere bemyndiget til at etablere fleksible medlemskategorier, herunder fastsætte indskud og kontingent for disse, i det omfang det fremmer klubbens udviklingsmuligheder.
§ 4: Generalforsamling.
Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær Generalforsamling afholdes i Hammel hvert år inden udgangen af november måned. Indkaldelse sker med mindst 21 dages varsel ved avertering på klubbens hjemmeside, udsendelse via GolfBox og ved opslag i klubhuset.
Indkaldelsen skal indeholde evt. forslag fra bestyrelsen, herunder oplysning om bestyrelsesmedlemmer på valg med angivelse hvorvidt disse genopstiller, samt bestyrelsens evt. forslag til kandidater.
Endelig dagsorden indeholdende forslag fra medlemmer og bestyrelse, samt regnskab offentliggøres senest 8 dage før Generalforsamlingen afholdes. Offentliggørelse skal ske på klubbens hjemmeside, ved udsendelse af meddelelse via GolfBox, samt ved opslag i klubhuset.
Generalforsamlingen ledes af en af forsamlingen uden for bestyrelsen valgt dirigent.
Stemmeberettiget, med hver én stemme, er aktive medlemmer, som ifølge dansk lov er personligt myndige.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed, hvor disse vedtægter ikke foreskriver andet.
På et hvert stemmeberettiget medlems forlangende skal der afholdes skriftlig afstemning.
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer og revisor skal der i tilfælde af kampvalg afholdes skriftlig afstemning og følgende afstemningsmetode:
Der stemmes om samtlige ledige poster på én gang. Hver stemmeberettiget medlem, der ønsker at afgive stemme, skal stemme på det antal kandidater der skal vælges og kun med én stemme på hver”.
Ved stemmelighed skal omvalg straks afholdes efter samme regler mellem kandidaterne med lige stemmetal, såfremt der stadig er ubesatte poster.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelse bestemmer det, eller når mindst ¼ af de stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring til bestyrelsen herom, med angivelse af de forslag, der ønskes behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes inden 4 uger efter begæringen modtages, og indkaldelse skal ske med mindst 8 dages varsel på sammen måde som indkaldelse til ordinær generalforsamling.
Over forhandlingerne på generalforsamlingen føres en protokol, som underskrives af dirigenten.
§ 5: Dagsorden for ordinær generalforsamling.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling er følgende:
- Valg af dirigent.
- Beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år.
- Fremlæggelse af regnskab til godkendelse. Regnskab skal være gennemgået og påtegnet af ekstern revisor.
- Forelæggelse af budget og fastsættelse af medlemskontingent og indskud.
- Forsalg fra bestyrelsen.
- Forslag fra medlemmer.
- Valg af Bestyrelsesmedlemmer.
- Valg af revisor.
- Evt.
§ 6: Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen består af 6 medlemmer, som vælges for 3 år ad gangen, idet der årligt afgår 2 medlemmer. Fratrædelse af medlemmer sker efter anciennitet. Genvalg kan finde sted. Denne bestemmelse træder i kraft første gang ved den ordinære Generalforsamling i 2011.
Valgbar til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer.
I tilfælde af vakance i bestyrelsen supplerer bestyrelse sig selv indtil næste generalforsamling.
§ 7: Bestyrelsens konstituering.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekretær og kasserer og fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelse er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
§ 8: Bestyrelsens opgaver og kompetence.
Bestyrelsen har den daglige ledelse af klubben og træffer med bindende virkning beslutning i klubbens anliggender.
Klubben tegnes af formanden eller næstformanden i forening med et bestyrelsesmedlem.
Bestyrelsen kan ansætte og afskedige lønnet personale og meddele specialfuldmagter
Optagelse af større lån samt køb, salg og pantsætning og fast ejendom kræver godkendelse af en generalforsamling.
For de af bestyrelsen på klubbens vegne indgåede forpligtelse hæfter alene klubbens formue.
§ 9: Udvalg.
Bestyrelsen nedsætter de udvalg, der efter bestyrelsens eller generalforsamlingens opfattelse er behov for, herunder er baneudvalg, et matchudvalg, et juniorudvalg, et handicapudvalg og et informations- og PR-udvalg.
Bestyrelsen udpeger en formand for hvert udvalg, og bestyrelsen godkender udvalgenes medlemmer.
Bestyrelsen fastsætter udvalgenes opgaver og kompetence og giver retningslinjer for udvalgsarbejdet.
§ 10: Regnskabsår.
Klubbens regnskabsår går fra 1. oktober til 30. september.
§ 11: Golfregler, handicapfastsættelse og ordensregler.
For golfspillet i klubben gælder de af The Royal & Ancient Golf Club of St. Andrews fastsatte regler, samt de af bestyrelsen med Dansk Golf Unions godkendelse fastsatte lokalregler.
Fastsættelse af medlemmernes handicap skal ske i henhold til Dansk Golf Unions handicapsystem.
Bestyrelse fastsætter i øvrigt de bestemmelser, som findes nødvendige af hensyn til spillets afvikling og ordenens oprettelse inden for klubbens område. Overtrædelse af disse bestemmelser kan af bestyrelsen straffes med karantæne eller i gentagne eller grove tilfælde med udelukkelse fra klubben, idet afgørelsen om udelukkelse af medlemmet dog kan kræves forelagt en generalforsamling. Indbringelse for generalforsamlingen har dog ikke opsættende virkning.
Generalforsamlingens afgørelse kan af spilleren indbringes for Dansk Gold Unions amatør- og ordensudvalg.
§ 12: Vedtægtsændringer.
Til vedtagelse af ændringer i disse vedtægter og til beslutning om klubbens opløsning kræves, at mindst 2/3 af alle stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og at mindst 2/3 af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.
Såfremt 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer ikke er repræsenteret på generalforsamlingen, men forslaget dog er vedtaget af 2/3 af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer, skal bestyrelsen skriftligt med mindst 8 dages varsel indkalde til ny generalforsamling, der skal afholdes inden 4 uger efter den første generalforsamling. Forslaget kan her vedtages af 2/3 af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer, uanset disses antal.
§ 13: Opløsning af golfklubben.
I tilfælde af klubbens opløsning, vedtaget i henhold til § 12, træffer generalforsamlingen ved simpel stemmeflerhed bestemmelse om den nærmere fremgangsmåde ved opløsningen, herunder afvikling af klubbens formueforhold.
Eventuelt overskud ved afviklingen tilfalder ungdomssporten i Favrskov Kommune efter Bestyrelsens indstilling.
Vedtaget på Ekstraordinær Generalforsamlinger den 12. september 2022.
Kim Bjerregaard
Formand
TESTIMONIALS
What people say about us